Avvikelse och reklamation

Du som förskrivare behöver rapportera avvikelser och reklamationer kopplade till ett hjälpmedel. Det kan exempelvis handla om anmärkningar på hjälpmedlet eller på leveransen av hjälpmedlet.

Vi registrerar alla inrapporterade avvikelser i en databas som ett steg i vårt förbättringsarbete. Använd vårt avvikelseformulär och tänk på att rapportera avvikelsen till oss så snart du kan med så utförlig information som möjligt.

Avvikelseformulär

Fyll i formuläret för att rapportera avvikelsen och klicka på Skicka. Tänk på att inte ange patientens personuppgifter, såsom personnummer, namn eller adress, i formuläret.

Avvikelseformulär

Återkoppling

Om du önskar återkoppling eller vill ersätta ett felaktigt hjälpmedel, fyll i rutan Återkoppling på bemötande eller förbättringsförslag, så kontaktar vi dig via e-post. Du få då ett dokument med ett avvikelsenummer som ska fästas på den produkt som returneras till oss.

Hämtning av reklamerade hjälpmedel

Vi ombesörjer hämtning av hjälpmedlet i samband med en avvikelse. Du behöver inte skapa en arbetsorder i Beställningsportalen för det. 

Tillbud och negativ händelse

Om en patient har skadats (negativ händelse) eller kunde ha skadats (tillbud) till följd av en av våra hjälpmedelsprodukter har du som vårdgivare anmälningsskyldighet.

Anmälan tillbud och negativ händelse

Oavsett hur noggranna tillverkare är vid produktens konstruktion samt hur väl patienter använder hjälpmedlet enligt instruktioner, kan det hända att olyckor inträffar i samband med ett hjälpmedel. Som vårdgivare har du en anmälningsskyldighet om tillbud eller negativ händelse drabbar din patient.

Det är viktigt att varken din patient eller du som vårdgivare försöker laga eller fortsätta använda hjälpmedlet efter händelsen.

Anmälan Läkemedelsverket

Om en patient har skadats/kunde ha skadats till följd av ett hjälpmedel ska händelsen rapporteras till Läkemedelsverket och diarienummer ska fyllas i på avvikelseformuläret.