Beställning och transport

Här kan du läsa mer om hur du beställer samt hämtar och lämnar korttidsförskrivna hjälpmedel.

Beställning av korttidsförskrivet hjälpmedel

Korttidsförskrivet hjälpmedel beställs via Beställningsportalen senast 24 timmar innan förväntad hämtning.

  • Markera valet "Hämtas" i beställningen
  •  I fältet: "Leveranskommentar" skriver du: "Hämtas på Hjälpmedel Stockholm". Ange datum och ungefärlig tidpunkt. 
  • Ring Kundtjänst Order och kontrollera lagersaldo innan beställning för snabbast möjliga leverans. Du har då möjlighet att ändra ditt artikelval i relation till befintligt lagersaldo. 

Hämtning och återlämning av korttidsförskrivet hjälpmedel

Vid korttidsförskrivning av hjälpmedel ombesörjer patienten själv hämtning och återlämning. Beställningens referensnummer alternativt patientens personnummer anges vid hämtning i receptionen. Hjälpmedel Stockholm obesörjer fakturering för de hjälpmedel som har en avgift per månad (se prislista). Vår lagerpersonal ringer från hemligt nummer när hjälpmedlet går att hämta. 

Om hjälpmedel med avgift per månad lämnas tillbaka på vårdcentral eller direkt till förskrivare, måste Hjälpmedel Stockholm få information om detta. I annat fall kommer patientens avgift att fortlöpa. Hämtning beställer du som förskrivare via en arbetsorder i Beställningsportalen. 

Transport vid korttidsförskrivning

Om transport görs med hjälp av Hjälpmedel Stockholm vid korttidsförskrivning sker detta mot en avgift på 495kr. Leverans endast inom Hjälpmedel Stockholms upptagningsområde.