Vi erbjuder ett stort utbud av hjälpmedel och förbrukningsvaror. Din vårdgivare avgör vilka hjälpmedel som passar dina behov, ofta i samråd med dig och dina närstående.
Hitta på sidan
När du behöver hjälpmedel
Din vårdgivare bedömer vilka hjälpmedel du behöver utifrån dina medicinska behov. När beslutet är fattat, ofta i samråd med dig och dina anhöriga, beställer vårdgivaren hjälpmedlen från Hjälpmedelsverksamheterna.
Vissa hjälpmedel behöver provas ut, medan förbrukningsartiklar kan skickas direkt hem till dig. Kontakta din vårdgivare för att få information om vad som gäller för just dina hjälpmedel.
Beställning av hjälpmedel
Du som privatperson kan inte köpa hjälpmedel direkt från oss. Hjälpmedlet som skrivs ut till dig ägs av Hjälpmedelsverksamheterna och ska lämnas tillbaka när du inte längre behöver det. Du ansvarar för att sköta och ta hand om hjälpmedlet.
Hjälpmedel som är förbrukningsvaror behöver inte lämnas tillbaka.
Du som privatperson kan inte köpa hjälpmedel direkt från oss. Hjälpmedlet som skrivs ut till dig ägs av Hjälpmedelsverksamheten och ska lämnas tillbaka när du inte längre behöver det. Du ansvarar för att sköta och ta hand om hjälpmedlet.
Hjälpmedel som är förbrukningsvaror behöver inte lämnas tillbaka.
Om du behöver fylla på ett hjälpmedel som redan har skrivits ut, kan du i många fall beställa det själv via e-tjänsterna på 1177.se eller genom att kontakta oss.
Patient- och egenavgifter
Oftast behöver du inte betala något för ditt hjälpmedel, utan lånar det kostnadsfritt. Vissa hjälpmedel är vid förskrivning förenade med en patientavgift - och en del tillbehör betalar du själv. Patientavgifter kan betalas via faktura eller autogiro, läs mer om det nedan.
Berörs ditt hjälpmedel av en patientavgift kommer du att få en faktura på hjälpmedlet. Har du skyddade personuppgifter skickas fakturan via Skatteverkets förmedlingstjänst.
Fakturan ska betalas inom 30 dagar. Betalas inte fakturan, kommer påminnelse att skickas. Påminnelsen ska vara betald inom 10 dagar - därefter skickas ärendet vidare till inkasso.
Om du önskar betala patientavgiften via autogiro, ladda ner blanketten Autogiroanmälan (pdf) och följ instruktionerna (du väljer den blankett som gäller utifrån de hjälpmedel du har). Tänk på att ort, datum och underskrift ska skrivas för hand. Autogiran skickas till oss via post.
Om du förlorat ditt hjälpmedel, om det är borttappat eller stulet, ska du rapportera det till din vårdgivare - men också till oss på Hjälpmedelsverksamheterna.
Polisanmälan
Om ditt hjälpmedel är stulet ska du göra en polisanmälan. I anmälen anger du Hjälpmedelsverksamheterna som ägare till hjälpmedelet och Region Stockholms org nr: 232100-0016. Vi behöver en kopia av polisanmälan.
Nytt hjälpmedel
Din vårdgivare ombesörjer beställning och leverans av ett nytt hjälpmedel för att ersätta stulet eller borttappat hjälpmedel.
Du som patient ansvarar för att ta hand om och sköta om ditt hjälpmedel. Vi rekommenderar att du ser över ditt försäkringsskydd då du kan bli ersättningsskyldig vid borttappat eller stulet hjälpmedel. Du kan även bli ersättningsskyldig om hjälpmedlet är skadat av onormalt slitage.