Leverans av hjälpmedel

Du och din vårdgivare kommer överens om hur du ska få ditt hjälpmedel. Du har möjlighet att hämta hjälpmedlet direkt hos oss, att få det hemlevererat eller skickat med post.

Beroende på vilket hjälpmedel du beställt kan det komma att levereras på olika sätt. Du och din vårdgivare kommer överens om hur ditt hjälpmedel ska levereras. Det kan hända att din leverans delas upp, att du inte får alla beställa hjälpmedel i samma leverans. 

Leveranstid

Leveranstiden kan variera beroende typ av hjälpmedel och sortimentsområde. Se Leverans per sortimentsområde längre ner på sidan.  

Leverans av likvärdig artikel

Ibland finns inte det hjälpmedel eller tillbehör som din vårdgivare beställt i vårt sortiment, det kan ha utgått eller vara tillfälligt slut. Vi levererar då ett likvärdigt hjälpmedel, med motsvarande funktion. Skulle den likvärdiga artikeln inte passa dig - hör av dig till din vårdgivare.

Leveranssätt

Våra produkter levereras till dig på olika sätt beroende på sortimentsområde och hur bråttom det är. 

Leverans per sortimentsområde

Vi har olika rutiner beroende på sortimentsområde. 

Ansvar och försäkring

Du som patient ansvarar för att ta hand om och sköta om ditt hjälpmedel. Vi rekommenderar att du ser över ditt försäkringsskydd då du kan bli ersättningsskyldig vid borttappat eller stulet hjälpmedel. Du kan även bli ersättningsskyldig om hjälpmedlet är skadat av onormalt slitage.

Läs mer om ansvar i Vårdgivarguiden.