Akut leverans till förskrivande enhet eller patient
Leveranser för akuta behov ska ske senast 24 timmar efter beställning.
Akut leverans används främst vid behov av:
Livsuppehållande hjälpmedel
Att inte förhindra hemgång från sjukhus alternativt förhindra inläggning på sjukhus.
Beställning av akut leverans i Beställningsportalen
Se till att huvudhjälpmedlet och tillbehöret som du beställer är grönmarkerat i Beställningsportalen. Om du beställer ett grönmarkerat huvudhjälpmedel och ett tillbehör som har längre leveranstid, kan inte leverans ske akut då beställningen inväntar det tillbehör som har längre leveranstid.
Behåll krysset i rutan: "accepterar likvärdig".
I kommentarsfältet "Leveranskommentar" i Beställningsportalen skriver du: "Akut leverans" samt anledning till den akuta leveransen, datumet för hemgång om patienten ska skrivas ut från sjukhus och namn på den konsulent som du eventuellt har pratat med.
Ring kundtjänst order på telefonnummer: 08- 123 476 00 menyval 1. Uppge referensnumret på din beställning och att det gäller en akut leverans.
Kan hjälpmedlet hämtas på hjälpmedelscentralen? Ange då namn och telefonnummer till den som ska hämta hjälpmedlet. Informera om att vi alltid ringer från dolt nummer.
Kostnad för akut leverans
Avgift för akut leverans av hjälpmedel tas ut för våra kommunkunder och privata vårdgivare, förutom för de hjälpmedel där Hälso- och sjukvårdsförvaltningen (Hsf) är helt eller delvis betalare. Det gäller alla hjälpmedel oavsett hyra/förskrivning. Pris exklusive moms är 500 kr, undantaget sängar där priset är 750 kr exklusive moms. Faktureringsadress måste anges.
Alternativ till akut leverans:
Utkörning på ordinarie kördag
Ange som kommentar på beställningen att du önskar leverans nästkommande ordinarie kördag.
Hämta hjälpmedlet i receptionen
Du kan själv hämta hjälpmedel på Hjälpmedel Stockholm om det är brådskande. Vår adress är Bergtallsvägen 10, Älvsjö.