- Att få ett hjälpmedel
- Avgifter för hjälpmedel
- Boka tid via 1177
- Byte av förskola/skola
- Byte av hjälpmedelsverksamhet
- Flytt av säng och sänglyft
- Flytt med hjälpmedel
- Service och reparation
- Sjukresor
- Stulet, skadat eller borttappat hjälpmedel
- Transport av hjälpmedel till/från patient
- Återlämning av hjälpmedel
- För dig med hjälpmedel
- Avgifter för hjälpmedel
- Befintlig sida: Tyngdtäcke
Tyngdtäcke
Den 24 september 2020 tog hälso- och sjukvårdsnämnden beslut om att tyngdtäcken övergår till egenansvar. Detta innebär att patienten själv bekostar hjälpmedlet.
Sista beställning
Förskrivare kan förskriva/beställa tyngdtäcken fram till och med 31 oktober 2020. Patienten betalar då en egenavgift på 600 kr, precis som tidigare. Från och med 1 november övergår tyngdtäcken till att vara egenansvar utanför Region Stockholms regi. Patienten köper då själv sitt tyngdtäcke från fritt vald återförsäljare.
Prövotid
Patienten har en prövotid på åtta veckor, innan faktura skickas, på det tyngdtäcke som har beställts senast 31 oktober. Inom dessa åtta veckor kan patienten ändra sig och lämna tillbaka täcket. Det går inte att byta till annan vikt eller annan modell av täcke efter 31 oktober.
Garantiärenden
Garantiärenden eller service på redan levererade tyngdtäcken upphör från och med 1 november. Undantaget om patienten fått ett täcke som är trasigt redan vid leverans. Reklamationen ska då inkomma senast 2 veckor efter leverans.
För den som redan har tyngdtäcke
De patienter som har ett tyngdtäcke hemma och redan har betalat egenavgiften får behålla tyngdtäcket.
Lämna tillbaka
Om en patient vill lämna tillbaka ett tyngdtäcke som de tidigare har fått förskrivet, kan det återlämnas på Hjälpmedel Stockholm enligt våra ordinarie rutiner.